maandag 10 augustus 2009

De kers


Ja. De kers op de taart. En die taart mag er wezen. Het was een interessant traject dat 23dingen-traject. Ik had al bij de buren op 23dingen.nl rondgestruind en ook daar was ik in een bad vol enthousiasme gevallen. Het beloofde dus niets dan goeds. In het achterhoofd zat er toen wel iets van : dat zal ik nog wel eens volgen, ooit... Niets wees erop dat die bewuste bibnet-startdag op 12 februari zou leiden tot een persoonlijk 2.0-avontuur. Dat twittergeweld leek me aanvankelijk niet op het lijf geschreven. Maar eens de eerste stappen in de blogosfeer ging het percentage scepsis gaandeweg achteruit. Ik hield de blog van Bib Izegem boven de doopvont. En de wagen ging aan het rollen. Met blijvend genoegen. Daarop volgden Facebook en Netlog. Nieuwe dingen werden ontdekt en ingepast. Persoonlijke interesse vermengde zich met de werksfeer en de trein stond dampend op de sporen.
Web 2.0 zullen we als bib in al zijn vormen vooral hanteren als een marketingtool, maar het zal ook een elastische band worden met de gebruiker. Het moet een virtuele ontmoetingsplaats worden waar van alles en nog wat te lezen, te zien en te beleven valt, deels in de formele-deels in de informele sfeer. Een blog is voor een bibliotheek een éénvoudig en uitgelezen instrument om eens naast het platgetreden paadje te struinen. In die optiek zal ik de raadgevingen van Koen in Bibliotheek-en Archiefgids ter harte nemen. Wat jammer dat de reacties van de lezers, al zijn die er zeker, achterwege blijven. Het blijft vaak éénrichtingsverkeer. En dat kan niet de bedoeling zijn of blijven. Bloggen lijkt soms wel een éénzame bezigheid. Het zal de kunst zijn om items te vinden die aanspreken.
Voilà, nu nog het vragenlijstje vervolledigen en nog eens iedereen bedanken voor de begeleiding en steun, vooral Johan de 2.0coach, en dan zetten we het mes in ons stukje taart. U mag mij nu al inschrijven voor dat kennisplatform. De Depression 2.0 party like its 1929 is jammer genoeg afgelopen, maar waarom geen 23 things. 2.0 party, met applicatiecocktails ?
De groeten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten